Lucrările la barajul de la Poiana Uzului sunt aproape de final, în perioada aceasta făcându-se pregătirile în vederea refacerii nivelului de apă din interiorul barajului.

Nivelul apei fusese coborât încă din iarnă, pentru a le permite scafandrilor de la firma Nemo Pro Diving să intervină pentru refacerea vanei de scurgere de la baza barajului.

 

 

Scafandrii profesioniști au lucrat la temperaturi apropiate de nivelul de îngheț, în submersie, cu vizibilitate redusă la minimum, pentru curățarea zonei de golire a barajului, obturată, în timp, de acumulările de nămol, bușteni, crengi și alte materaile aduse de viituri din amonte.

La final, vechiul grătar metalic, vizibil uzat de repetatele intemperii, a fost înlocuit cu unul nou. De altfel, confecțiile metalice (grătar, batardou clopot, inclusiv accesoriile necesare executării lucrărilor) au fost confecționate încă din 2018.

Pentru tranzitarea viiturilor, barajul este prevăzut cu 3 goliri de fund echipate din proiect cu grătare metalice pentru reținerea plutitorilor, alte materiale și câte 2 vane fluture pe fiecare golire de fund. În urma ploilor torențiale, vana de pe prima golire a fost obturată, producând zgomote puternice și vibrații în corpul barajului.

„Instituția noastră apreciază modul în care antreprenorul SC UZINSIDER GENERAL CONTRACTOR S.A și-a îndeplinit sarcinile asumate prin contract, precum și profesionalismul cu care echipa de scafandri condusă de Ilie Jeciu și formată din Meravi Fetin, Lupescu Gheorghe, Mitrea Constantin,Vultur Emanuel, Rotaru Ioan, Rotaru Mihai-Bogdan, Pușcasu Dumitru, Șerbănescu Ștefan-Nicolae, Pană Gheorghe, Gheorghica Gheorghe, Popa Eugen, Călin Alexandru-Andrei și Călin Dobrinel s-a implicat în realizarea lucrărilor, dar și în gestionarea aspectelor apărute pe perioada execuției”, au comunicat reprezentanții ABA Siret.

Lucrarea a fost deosebit de importantă pentru funcționarea în condiții de siguranță a barajului, defecțiunile la grătarele golirilor de fund putând conduce la blocajul acestora și, implicit, la imposibilitatea tranzitării în siguranță a debitelor mari în timpul viiturilor. Neexecutarea lucrărilor ar fi pus în pericol funcționarea barajului, supunând atât construcția hidrotehnică, cât și populația unor riscuri majore. Pe lângă imposibilitatea tranzitării în siguranță a debitelor mari în timpul viiturilor, exista și riscul blocării golirii de fund în poziția deschis, ceea ce ar fi putut duce la golirea necontrolată a lacului de acumulare, populația rămânând, astfel fără sursă de alimentare cu apă.

De reținut că, pe timpul lucrărilor, în scopul asigurării alimentării cu apă a Municipiului Bacău în regim continuu, Compania Regională de Apă Bacău a pus în funcțiune, începând cu data de 1 februarie 2019, Stația de Pompare Moinești.

Barajul Poiana Uzului din administrarea ABA Siret a fost pus în funcțiune în anul 1972, are clasa de importanță I și categoria de importanță excepțională A, având rolul proiectat de alimentare cu apă a municipiilor Bacău, Moinești, Onesti, a orașelor Târgu Ocna, Comănești, Dărmănești și a altor localități de pe valea râului Trotuș (Ardeoani, Măgirești, Poduri, Dofteana, Târgu Trotuș, Pârgărești și Cașin) și producerea de energie electrică.

 

Florentin Radu

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here